Ułatwienia dostępu

M/V KUNA 1884R – HISTORIA LODOŁAMACZA

 PL flaga 80x47    EN flaga 80x47

M/V KUNA 1884r – Historia lodołamacza

Statek został zbudowany w 1884 r. w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient & Co. w Gdańsku dla Königlich Preuwische Wichsel – Strombauverwaltung (administracja wodno – budowlana rzeki Wisły) jako czwarty z serii lodołamaczy parowych. Wszystkie nosiły nazwy rzek wpadających do Wisły w jej dolnym biegu. Stosownie do tego jednostkę nazwano „Ferse”, co jest niemiecką nazwą rzeki Wierzyca, płynącej przez Kaszuby oraz Kociewie i wpadającej do Wisły w miejscowości Gniew.


Do 1918 r. pływał pod banderą Królestwa Prus. W 1920 r. został przekazany wraz z całą flotyllą lodołamaczy Radzie Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska.
W latach 1939-1945 statek znajdował się we władaniu Głównego Zarządu Dróg Wodnych III Rzeszy Niemieckiej i nosił banderę Niemiec hitlerowskich. W 1940 r. jego nazwę zmieniono na „Marder”.
W marcu 1945 r. uczestniczył w ewakuacji ludności Gdańska, przepłynął drogą morską do Kilonii i Hamburga, gdzie po zakończeniu wojny został przejęty przez władze okupacyjne Wielkiej Brytanii.
Do 1947 r. pływał pod banderą brytyjską jako holownik portowy i lodołamacz w Hamburgu. Następnie przekazany Polskiej Misji Morskiej, odbył powrotną drogę morzem do Gdańska, gdzie pozostawał początkowo we flocie Urzędu Morskiego, a następnie został przekazany administracji dróg wodnych śródlądowych – Państwowemu Zarządowi Wodnemu w Tczewie. Niemiecką nazwę przetłumaczono dosłownie na polski i lodołamacz nazwano „Kuna”. Skierowany do stoczni w Pleniewie, wyremontowany, rozpoczął ponownie służbę na dolnej Wiśle, tym razem pod banderą polską.

Wycofany ze służby w 1965 r., rok później pozbawiony wyposażenia i nadbudówek, jako pusty kadłub oczekiwał na złomowanie. W latach siedemdziesiątych został przeholowany do Gorzowa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na ponton cumowniczy. Zatonął w basenie stoczniowym w 1981 r. i przeleżał pod wodą blisko 20 lat.
W 2000 r. grupa entuzjastów żeglugi i historii podjęła się rewitalizacji statku. „Kuna” pływa obecnie po rzece Warcie jako statek muzealno-szkoleniowy. Jego portem jest Gorzów Wielkopolski. Pierwszym kapitanem statku po odbudowie był kpt. Jerzy Hopfer pomysłodawca odbudowy lodołamacza.

M/V KUNA 1884r - History of the Icebreaker

M/V KUNA 1884R - HISTORY OF THE ICEBREAKER

The ship was built in 1884 at the Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient & Co. shipyard in Gdańsk for the Königlich Preuwische Wichsel – Strombauverwaltung (Vistula River Water and Construction Administration) as the fourth in a series of steam icebreakers. All of them bore the names of rivers flowing into the Vistula in its lower reaches. Accordingly, the unit was named “Ferse,” which is the German name of the Wierzyca River, flowing through Kashubia and Kociewie and flowing into the Vistula at Gniew.

Until 1918, it sailed under the flag of the Kingdom of Prussia. In 1920 it was handed over with the entire flotilla of icebreakers to the Port and Waterways Board of the Free City of Danzig.
In 1939-1945, the ship was under the ownership of the Main Board of Waterways of the Third German Reich and carried the flag of Nazi Germany. In 1940, its name was changed to “Marder.”
In March 1945, it participated in the evacuation of Gdańsk’s population, sailed by sea to Kiel and Hamburg, where it was taken over by the occupation authorities of Great Britain after the end of the war.
It sailed under the British flag as a harbor tug and icebreaker in Hamburg until 1947. Then handed over to the Polish Maritime Mission, it made its return journey by sea to Gdańsk, where it remained initially in the fleet of the Maritime Authority, before being transferred to the Inland Waterways Administration – the State Water Board in Tczew. The German name was literally translated into Polish and the icebreaker was named “Kuna.” Directed to the shipyard in Pleniewo, it was refurbished and began service on the lower Vistula again, this time under the Polish flag.
Withdrawn from service in 1965, it was stripped of its equipment and superstructures a year later and awaited scrapping as an empty hull. In the 1970s it was towed to Gorzów Wielkopolski for use as a mooring pontoon. It sank in the shipyard pool in 1981 and lay underwater for nearly 20 years.
In 2000, a group of sailing and history enthusiasts undertook the ship’s revitalization. “Kuna” now sails on the Warta River as a museum and training ship. Its port of call is Gorzów Wielkopolski. The first captain of the ship after the restoration was Captain Jerzy Hopfer, the originator of the icebreaker’s reconstruction.

 

 

Wspieraj aktywność ludzi dzięki którym można oglądać ten niesamowity statek - kup kawę dla załogi M/V Kuna (1884).

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 
Logosy

Usługa jest realizowana w ramach projektu „Z bonem po innowacje 3.0!” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.